베르그송연구

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작성자슈페이얼 조회 2회 작성일 2020-10-18 07:19:12 댓글 0

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철학 제55강:Henri Bergson베르그송: '생'철학; 생명력: 창조적 진화;; 절대적 지식=직관: 물자체???

베르그송의 도전: 인식론[Epistemology]의 테제:
-------순수이성의 한계영역였던 '물자체'를 인간이 제대로 파악할 수 있을까?



APPROACH ;Vitalism
13th century John Duns Scotus distinguishes between intuitive and abstract thought, and claims that intuitive thought takes precedence.
1781 Immanuel Kant publishes Critique of Pure Reason, claiming that absolute knowledge is impossible.
1890s William James begins to explore the philosophy of everyday experience, popularizing pragmatism.
1927 Alfred North Whitehead writes Process philosophy, suggesting that the existence of the natural world should be understood in terms of process and change, not things or fixed stabilities.



Henri Bergson’s 1910 book Creative Evolution explored his vitalism, or theory of life. In it, Bergson wanted to discover whether it is possible to really know something—not just to know about it, but to know it as it actually is. Ever since the philosopher Immanuel Kant published The Critique of Pure Reason in 1781, many philosophers have claimed that it is impossible for us to know things as they actually are. This is because Kant showed that we can know how things are relative to we ourselves, given the kinds of minds we have; but we can never step outside of ourselves to achieve an absolute view of the world’s actual “things-in-themselves.”
Two forms of knowledge Bergson, however, does not agree with Kant. He says that there are two different kinds of knowledge: relative knowledge, which involves knowing something from our own unique particular perspective; and absolute knowledge, which is knowing things as they actually
are. Bergson believes that these are reached by different methods, the first through analysis or intellect, and the second through intuition. Kant’s mistake, Bergson believes, is that he does not recognize the full importance of our faculty of intuition, which allows us to grasp an object’s uniqueness through direct connection. Our intuition is linked to what Bergson called our élan vital, a life-force (vitalism) that interprets the flux of experience in terms of time rather than space. Suppose you want to get to know a city, he says. You could compile a record of it by taking photographs of every part, from every possible perspective, before reconstructing these images to give some idea of the city as a whole. But you would be grasping it at one remove, not as a living city. If, on the other hand, you were simply to stroll around the streets, paying attention in the right way, you might acquire knowledge of the city itself—a direct knowledge of the city as it actually is. This direct knowledge, for Bergson, is knowledge of the essence of the city.
But how do we practice intuition? Essentially, it is a matter of seeing the world in terms of our sense of unfolding time. While walking through the city, we have a sense of our own inner time, and we also have an inner sense of the various unfolding times of the city through which we are walking. As these times overlap, Bergson believes that we can make a direct connection with the essence of life itself.
박우준 : 재밌게 잘 들었습니다 베르그송의 직관이 매우 흥미로웠어요^^

베르그송 : 순수지속으로서의 시간

베르그송의 지속 개념에 대해서 간단하게 정리하였습니다.

1. 20분이 모두 신청해주신 관계로 제 메일 주소는 삭제합니다. 많은 성원에 감사드립니다.
2. 영상은 아트앤스터디에 있는 김재희 선생님의 베르그송 강의와 인터넷에 있는 여러 자료들을 참고로 만들었습니다.
3. 아인슈타인의 노벨상과 관련된 내용은http://m.blog.daum.net/nanomat/1008?np_nil_b=-1 를 참고하였습니다.
Keller : 대륙 철학 관념론의 몰락에 일조한 사건
akira 00 : 버트런드 러셀은 베르그송을 사람취급도 안해줬다고함.
Asong E : 와 너무 재밌어요 영상 만들어 주셔서 감사합니다
80동네감독 : 드디어 10만이 되었습니다!
Nana Kim : 저는 책 샀습니다ㅋㅋㅋ 괜히 뿌듯하네요

[교내세미나] 베르그손 - 기억이란 무엇인가? (황수영 교수)

이 영상은 플라톤 아카데미의 인문 학술 동아리 PAN+의 교내세미나 강연 영상입니다.
이현석 : 감정에대한새로운접근이가능해졌습니다.아울러의지에대해서도요.감사합니다.
Hyung-Yul Cho : 컴퓨터의 기억 기작이 발달 되어있고 생화학이 아직은 완전하게 모든것을 밝혀내고 있지만 신경과 뇌의 작용을 설명해가고 있는 세상에서 백년전의 파라다임하고 지금의 과학적인 사고하고 같을수가 있을까요? 왜 철학개론시간에 많은 학생들이 철학 개소리라는 것에 공감이가는지 알만한것 같읍니다.
goodgates : 뭘 그리 자꾸 반복하는지 5분이상 동일ㄴ 내용을 중복/반복하다보니 지루해지고 집중하기 어려워..
유치원생들을 대상으로 하는 강의가 아닌 한 이런식 강의는 시간낭비다.
권진 : 데카르트의 기억과 흄의 기억은 어떤 차이가 있는가?좀더 깊이 사유하고 폭넓은 사례를 찾아 강의에 임해라 그저 글자 읽지 말고.
박미정 : 자폐증을 자폐증환자라고 하시는데
환자인가요?

... 

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